Skriv for besøkende ikke for søkemotorene

Når du skriver innholdet til nettsiden din, tenk gjennom hva du selv ville ønsket å finne dersom du søkte på det samme. Når alt kommer til alt, er det antall besøkende som er viktigest i søkemotorenes øyne. Skriv derfor for å gi besøkende en best mulig opplevelse og så innholdsrik, men relativ, informasjon som du kan. Gi dem svar på det de leter etter.

Velg et hovednøkkelord for hver side, og skriv teksten rundt det. Flett nøkkelordet inn i teksten 3-4 ganger,, alt etter lengde på teksten, slik at det blir en rød tråd gjennom siden. Dette er ikke alltid så lett som det høres ut, men gjør så godt du kan. Så om du lager en side som heter BAKE BRØD, bør ordene BAKE BRØD gjentas med jevne mellomrom i teksten. Men ikke flere enn 4-5 ganger.

Del teksten opp i avsnitt og ikke la hvert avsnitt være lenger enn 4 - 5 setninger. Vi leser annerledes på nett enn vi gjør ellers, og en ryddig oversiktlig tekst gjør det enklere å lese. Bruk gjerne lister der du har mulighet til det.

Unngå å bruke samme tekst på flere sider. Gjør hver side unik.

De fleste nettsteder har copyright på innholdet, så unngå å kopier tekst, bilder eller annet innhold fra andre nettsider. Skriv det i så fall om til dine egne ord. eller legg inn referanse til der du fant teksten.

Mye tekst er bra, så gi så mye informasjon om temaet som du kan, men sørg for at det er relevant i forhold til hva siden dreier seg om. Om noen har søkt på nettet etter brødbaking, ønsker de ikke å lese en masse om middagsoppskrifter, så gi dem det de søker etter når de finner siden din. Mye tekst gir også Google flere ord å hente nettsiden din opp på, og i henhold til Google selv, er innholdet på nettsiden det som er det viktigiste.

Hva Google selv skriver om innhold

"Å lage innhold som folk synes er overbevisende og nyttig, vil sannsynligvis påvirke nettstedets tilstedeværelse i søkeresultatene mer enn noen av de andre forslagene i denne veiledningen. Mens "overbevisende og nyttig innhold" kan bety forskjellige ting for forskjellige mennesker, deler innhold som dette vanligvis noen vanlige egenskaper, for eksempel:

Teksten er lettlest og godt organisert: Skriv innhold naturlig og sørg for at innholdet er velskrevet, lett å følge og fritt for stave- og grammatiske feil. Del opp langt innhold i avsnitt og seksjoner, og oppgi overskrifter for å hjelpe brukere med å navigere på sidene dine.

Innholdet er unikt: Når du skriver nytt innhold, ikke kopier andres innhold delvis eller i sin helhet: lag innholdet selv basert på det du vet om emnet. Ikke bare rehash det andre allerede har publisert.

Innholdet er oppdatert: Sjekk inn på tidligere publisert innhold og oppdater det etter behov, eller slett det hvis det ikke er relevant lenger.

Innholdet er nyttig, pålitelig og folk først: Vær sikker på at du skriver innhold som leserne vil finne nyttig og pålitelig. For eksempel kan det å gi ekspert- eller erfarne kilder hjelpe folk å forstå artiklenes ekspertise."

Ref: https://developers.google.com/search/docs/fundamentals/seo-starter-guide#promoting

Ta kontakt for tilbud på nettside